torsdag 29. september 2011

Hjemmelaget kyllinggryte med fullkornsris

Jeg trenger ikke Tante Toro for å lage gryterett - det beviste jeg i går når jeg skulle mekke middag. 


Inspirasjon til denne retten er hentet fra Trine. Absolutt en herlig blogg som bruker råvarer jeg faktisk vet hva er. 


Til 2-4 porsjoner trenger du
  • Fullkornsris 
  • 2 store kyllingfileter
  • 1 løk 
  • 1 paprika
  • Et fedd hvitløk
  • 2 ss paprikapulver
  • 200 g grovhakkede tomater
  • 2 dl lett crème fraîche (18 % fett) 
  • En liten håndfull fersk basilikum
  • Salt og pepper 

Kok risen etter anvisningen på pakken. Skjær løk og paprika i fine skiver. Stek kyllingen lett i pannen (bruk en god rapsolje i bunn), krydre med litt salt og pepper. Når kyllingen er nesten ferdig tar du den ut av pannen og legger den litt på vent. Surr løk og paprikaen sammen med hvitløk lett i stekepannen før du tilsetter paprikapulveret og blander det godt inn. Hell i de grovhakkede tomatene og deretter crème fraîchen. La det putre litt i noen minutter før du krydrer med fersk basilikum og salt og pepper. 









Det var veldig enkelt, og jeg må ærlig innrømme at det er første gang jeg har tatt i bruk creme fraîche i matlagingen. Av en eller annen grunn fikk jeg angst for rømme og lignende produkter i løpet av barneårene og kuttet det helt ut. Nå er angsten kurert og smaken var virkelig god. Bedre smakte restene jeg varmet opp til lunsjen i dag ;-) Håper det smaker! 

3 kommentarer:

VillVilla sa...

Elsker den der oppskriften! skal prøves. klem Gøril :)

Unknown sa...

Skal kyllingen i panna til slutt?

Julianne sa...

Hei!

Det er vel det jeg har prøvd å forklare, hehe. Stek kyllingen ferdig og legg den tilbake i sausen. Evt kan du skjære den stekte fileten i fine skiver som du dandérer fint over sausen ved servering. Sørg for å holde fileten varm mens du venter på sausen. For en litt raskere versjon kan du skjære fileten i passende biter som du steker sammen med hvitløk, løk og paprika, litt salt og pepper for deretter å ha i resten av ingrediensene til gryta.

Den var veldig god den her! Spesielt restene dagen etter når smakene hadde satt seg skikkelig! Lykke til, og gi meg gjerne tilbakemelding :))

Ha en fin dag, Hege-Katrin!

Julianne