mandag 24. oktober 2011

Grove havrescones

Først av alt.. Er det seriøst bare jeg som trodde at scones var formet som horn ? .. 


Uansett, så er de ikke det.. :P I går lagde jeg grove scones, oppskriften fant jeg på hjemmesiden til dinmat.


Ingredienser til en porsjon 

  • 4 dl havregryn, lettkokte
  • 3 dl kokende vann
  • 1 dl matyoghurt
  • 2,5 dl sammalt hvete
  • 2,5 dl hvetemel
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 2 ss sukker

Kok opp 3 dl vann og bland sammen med havregrynene. La de trekke i noen minutter før du tilsetter matyoghurt. I oppskriften står det opprinnelig at du skal bruke matfløte, men at du kan bytte det ut med blant annet yoghurt eller rømme. Ta det du evt har tilgjengelig! Bland deretter alle de gjenværende tørre ingrediensene sammen før du blander det i blandingen med havregryn. Bland godt sammen, men ikke elt for mye.. 

Ta frem et stekebrett med et bakepapir i bunn. Klem deigen utover i en runding med diameter på ca 20 cm. Bruk en lang kniv og riss den i 8 deler. Slik: 


Pensle med egg og strø over litt havregryn. Synes det gjorde seg.. :-) 

Stekes i ca 12-15 minutter midt i ovnen. 200 grader. 


I oppskrifen jeg fant på dinmat.no stod det at den skulle stekes på 250 grader i 12-15 minutter. Det ble rett og slett for varmt for min scone, og jeg måtte ta den ut etter bare 9 minutter. Derfor har jeg justert litt på gradene i "min" oppskrift. Dette finner du ut av, det er forskjell på stekovner og for den saks skyld :-)






God kvelds! 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Prøvde denne oppskriften, kjempe godt sier jeg bare!
Lurte på hvordan man kan regne ut næringsinnhold på ting man baker? :)

Julianne sa...

Hei og beklager! Denne kommentaren har gått meg hus forbi! Så bra du likte oppskriften, jeg er helt enig, denne er veldig god!

Jeg har for det meste brukt et program som heter "Mat på data", det er gratis og du kan laste det ned her:

http://www.matportalen.no/verktoy/mat_pa_data/

Dette programmet har vi brukt mye i løpet av ernæringsutdannelsen, men er desverre ikke oppdatert på alle matvarene du finner i butikken i dag. Litt kronglete er det også, men ta deg tid og lær deg hvordan det fungerer så skal du se at det gir god innsikt i hva som er i maten du spiser :)

Julianne :)