søndag 16. oktober 2011

Hamburgertallerken - fra scratch !

Lavkarbo meg her og lavkarbo meg der. Jeg vil ha poteter! I den anleding var det på tide å mekke en skikkelig hamburgertallerken.. 

Hamburgerbrød ca 10 stk

  • 2,5 dl melk 
  • 1 dl vann
  • 1 ts salt 
  • 25 g gjær
  • 500 g sammalt hvete, finmalt
  • 50 g smør, i terninger
  • 1 egg til pensling + sesamfrø

Varm opp melk og vann til ca 37-40 grader. Ha i alle ingrediensene, bortsett fra smøret i en kjøkkenmaskin (eller elt på gamlemåten). Elt godt slik at deigen blir fin og luftig. Tilsett smøret slik at deigen slipper bollen. Elt godt sammen. Dekk bakebollen med plast og sett til heving i minst 30-60 minutter. Deigen skal helst heve til dobbel størrelse. Du skal nå ha en fin og elastisk deig som skal lett skal la seg bakes ut. Del den i ca 10 enheter, trill til boller og klapp dem litt flate. La de gjerne etterheve, men det hadde ikke jeg tid til i dag! Pensle med egg og strø over med litt sesamfrø. Stekes midt i ovenen på ca 200 grader til de er gyldne og fine. 







Ovnsbakte potetbåter
  • Antall poteter bestemmes etter hvor mange dere er
  • Rapsolje
  • Salt, pepper og ønsket krydder
Skjær potetene i tynne båter. Legg dem i en liten plastpose, hell på med olje, salt, pepper og ønsket krydder. Vi tok i bruk litt chilikrydder - det gjorde susen!
Stekes i ovnen i ca 15 minutter til de begynner å se litt.. hm.. "sprø" ut. :-) 




Hamburger ca 6 stk
  • 400 g karbonadedeig
  • 1 egg 
  • 1 ts salt 
  • kvernet pepper
  • 1/2 frisk chilipepper (kan sløyfes) 
Bland sammen de øvrige ingrediensene, har du ikke foodprosessor - dra opp ermene og elt med fingrene. Du skal nå ha en glatt og fin konsistens på deigen din. Jeg brukte litt chili i deigen min, for å gi den et lite piff. Bruk litt plantemargarin til steking, det gir så deilig smak! Formes til flate hamburgere i steikepannen. 




Server burgeren en frisk salat, og for min del - med masse ketchup!! 



Det tar litt tid å tilberede - men det er så sykt verdt det.. ;-)


Ingen kommentarer: