søndag 22. januar 2012

Kanelknekkebrød!

Vi var på harrytur til Sverige forrige helg og handlelisten var langt ifra ferdigskrevet. Men er det en ting vi måå ha når vi er i Sverige så er det wasas kanel knekkebrød! Det er mange år siden de sluttet å selge det i Norge og det er rett og slett en skam. Etter en diskusjon i bilen på vei til Nordbysenteret kom vi fram til at det kunne vel ikke være vanskelig å lage de selv.. (?) Selv om ingenting noen gang kommer til å slå wasas canelas, må jeg bare meddele at de egenproduserte ble både gode og en del sunnere enn wasas.. ;)


Denne oppskriften er inspirert av naturliglivsstils glutenfrie versjon. Oppskrift til 2 brett: 


Kanelknekkebrød

0, 5 dl rapsolje
4 dl vann
2 dl havregryn
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø

Ha de øvrige ingrediensene i en bolle og la se stå og svelle i minst 10 minutter. Deretter tilsetter du 

2,5 dl grovt rugmel
0,5 ts salt
1 ts kanel 

Ta fram to stekebrett og dekk dem med bakepapir og fordel blandingen jevnt utover. Strø over et lag med kanel og stek knekkebrødene i varmluft på 180 grader i 15 min før du tar dem ut og ruter de opp med en pizzaskjærer eller lignende. Deretter stekes knekkebrødene videre i 15-35 minutter. Følg med underveis, de skal være sprø og litt brune når de er ferdige. Avkjøles på rist. 





Pan seco de canela! Smaker fantastisk med salt pålegg eller brunost (sier samboeren, jeg har litt angst for brunost.) 

Jeg delte oppskriften i to og lagde et brett med kanelknekkebrød og ett med vanlige. 




Oppbevares i en tett boks! 

Takk til Anne Olga med bloggen Naturliglivsstil for inspirasjon! 

Thanks for cooking with July ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å så digg, jeg pleier også å ha kanel i mine knekkebrød :) Det e gudt!

Marlene sa...

Ingenting er bedre enn hjemmelaga knekkebrød. Men kanel? Det har jeg ikke prøvd!! Hm. Spaanandes!

Leiligheten ligger på Årø. Ny i 2005. Knall! :) Litt special price, kjenner hun som leier ut. ;) Tror det blir bra! :D