onsdag 22. februar 2012

Stekt torsk med søtpotetmos og bacon

En ny råvare er testet - nemlig søtpoteten! 

Søtpotet er supersunt - den inneholder faktisk mer betakaroten enn gulrot. Betakaroten fungerer som en beskyttende antioksidant (spesielt i huden) og kan omdannes til vitamin A. Ved store doser betakaroten vil overskuddet lagre seg i underhudsfettet og det er derfor vi blir brune av å spise mye gulrøtter.. Og søtpotet ;)

Egentlig hadde jeg glemt at jeg hadde kjøpt den, fant den nederst og innerst i kjøleskapet... Men det var ikke for sent, og når mandagen kom og vi skulle ha fisk, tok jeg en råsjangs.. (hoho). Denne retten er har en fin balanse av det salte og det søte. Bacon er en viktig ingrediens. 

Til to personer

1 stor søtpotet
1 stor vanlig potet
1 ss smør
En liten skvett med fløte eller melk
Salt og pepper
Torsk
Bacon 




Skrell søtpotet og potet og skjær dem i biter. Sett på koking. Når potetene er ferdigkokte heller du av vannet og moser potetene med en moser/stapper før du tilsetter en spiseskje smør, en dæsj fløte eller melk og blander godt sammen. Smak til med salt og pepper. 

Fres bacon i stekepannen. Jeg bruker sjeldent smør eller olje når jeg steker bacon, det har nok fett i seg selv til å ikke feste seg i pannen. Det samme gjelder forsåvidt kjøttdeig. Legg det ferdigstekte baconet i en skål kledd med et kjøkkenpapir. På den måten renner det overflødige fettet av. 

Stek torsken forsiktig i litt smør i stekepannen. Stekes noen minutter på hver side før den er ferdig. Torsken er ganske skjør når den blir varmebehandlet, derfor gjelder det å ikke være for hardfør :)


God middag! - Julianne


Nå har jeg registrert bloggen min på Bloggurat!
http://bloggurat.net/minblogg/registrere/576fee763e50d12d2abbefd1a16f0abe38c834c2

4 kommentarer:

cecilie sa...

Det så veldig godt ut :)Så flink du er!

Anonym sa...

Søtpotet ksal jeg også bruke mer av - det spiser jeg jo aldri.... Det der så godt ut!

Julianne sa...

Dette var mitt første møte med den søte :) Smakte veldig godt sammen med torsk og bacon i alle fall. Søtt mot salt er jo en sikker vinner.. ;)

Ane @ Uten Gluten sa...

Ser nydelig ut!