mandag 30. juli 2012

Kikertpannekaker

Fri for gluten, melk og egg. Er det mulig ? Grunnbasen i disse pannekakene består av kun 3  ingredienser. Kikertmel, vann og litt olje. Og så må du ha en halvtime der du lar pannekakerøra svelle. Denne oppskriften har jeg funnet nok en gang på bloggen til Silje. Hvis du enda ikke har vært innom bloggen hennes, bør du sjekke den ut nå (åpne kobling i ny fane - nå med en gang!) Jeg synes den er så spennende, og kan sitte alt for lenge å klikke meg gjennom oppskrift etter oppskrift. 


Kikertmel er det samme som gram flour og du får i alle fall kjøpt det i innvandrerbutikker. Jeg er ikke sikker på om det finnes i vanlige matbutikker, men mulig butikker som meny, ultra, ica osv kan ha det. 





Siden jeg nå kan kalle meg ernæringsfysiolog og en gang i framtiden skal begynne å jobbe med mennesker som har forskjellige intoleranser, synes jeg det er viktig å teste ut alternativer som allergikere kan bruke. Det er alltid moro å eksperimentere litt, og på den måten blir jeg kjent med nye matvarer som ellers kunne gått meg hus forbi. 


Kikertpannekaker lager du av kikertmel. Kikertmel er rett og slett malte kikerter. Kikerter er en svært god kilde til proteiner, folat (veldig viktig, spesielt for oss kvinnelige) og inneholder mye fiber. Det vil si at kikerter er kolesterolsenkende og kan virke regulerende på blodsukkeret. Siden kikerter inneholder mye proteiner vil du i tillegg holde deg mett lengre, siden proteiner brytes saktere ned i magesekken enn blant annet karbohydrater. Dette kan jo i verste fall føre til mindre trang til småspising og at buksa plutselig ikke krymper i vask.. ;)


Men tilbake til pannekakene! Jeg hadde i utgangspunktet ikke helt troen på disse, men siden Silje skryter så veldig av de, måtte jeg jo bare prøve! 


Først og fremst så lagde jeg en enkel basisrøre uten å tilsette andre krydder enn salt. 

Dette trenger du

Kikertmel
Vann
En god olje
Salt 


Bland like mengder kikertmel og vann (en kopp kikertmel - en kopp vann). Ha i en skvett olje og litt salt. La røren stå i 30 minutter før du steker pannekakene. Dette er avgjørende for et godt resultat i følge Silje
Når du har ventet i 30 minutter kan du sette i gang med stekingen. Ha litt olje i stekepannen, og ha i en liten skvett med røre på samme måte som når du lager vanlige pannekaker. Jeg lagde i første omgang små pannekaker, slik at det blir lettere å snu dem uten at de blir ødelagte. Stekes til de ser ferdig ut ;) Det ser du. Hehe. 


Denne dagen var jeg alene hjemme, dermed så spiste jeg pannekakene etterhvert som jeg stekte dem. Jeg smurte pannekaken med philadelphia, hadde på skinke, salat, paprika, agurk og eple - nesten som en wrap. Det var faktisk ganske digg :)




Etter første stekerunde med basisrøren hadde jeg i 2 ss havregryn (evt glutenfrie havregryn) og en dæsj akasiehonning og litt kanel.  Nå ville jeg lage dessert av kikertpannekakerøra. Jeg synes nesten det ble enda bedre! Pannekakene, eller lappene om du vil - fikk bedre konsistens og var lettere å steke.

Med jordbærsylte, eple, honning med kokosflak og honning.
Det ble ikke igjen rester i alle fall. Selv om 90 prosent av røren ble til dessertkikertpannekaker... :)


Ble du fristet til å prøve ? 

2 kommentarer:

Anonym sa...


Hei du! :)

Jeg har lett en stund etter lette oppskrifter hvor kikertmel inngår, og fant endelig fram til deg:)

Har bokmerket deg, og skal også teste ut oppskriften din. Gleder meg!!! Og tusen takk for at du deler!!!! :) :) :)


lille my :)

Julianne sa...

Heii, så koselig :-) Du får gi meg en lyd om hva du synes! Jeg liker de med havregryn best, for jeg er litt kresen på det kikertmelet! Men artig å prøve det, absolutt et godt glutenfritt alternativ til pannekaker, tortillalefser osv ;-)