torsdag 18. oktober 2012

Sjuves deilige blåbærpai

Vi var jo på blåbærtur i sommer og fylte fryseren med 2 kg deilige blå.  Jeg spurte om tips til hva jeg skulle gjøre med dem og Maja ga meg tips om å lage blåbærpai, noe som virkelig slo an. Denne her er knallgod! Igjen er det Christopher Sjuve som bidrar med oppskrift, men jeg har gjort små endringer etter hva jeg hadde tilgjengelig. 

Sjuves blåbærpai

Paibunn
175 g mykt smør
dl speltmel
1,5 dl sukker
1,5 dl havregryn

Fyll
400 g blåbær - frostne eller ferske (men la de tine) 
3 ss sukker (smak deg fram)
ss balsamico
2,5 ss potetmel

Sprøtt på toppen
75 g smeltet smør
2,5 dl lettkokte havregryn
1,5 dl sukker

Slik gjør du det - Sett ovnen på 175 grader. Smelt smøret og rør inn speltmel, sukker og havregryn og kna sammen til en fin deig. Trykk deigen ut i en paiform og prikk den godt med en gaffel. Forstek bunnen i ca 10 minutter. 

Lag fyllet imens paien forsteker. Bland blåbær og balsamico og smak til med sukker. Husk at det er sukker i bunn og sukker i det sprøe på toppen så den blir nok søt nok! Rør inn potetmel og hell blandingen over paibunnen. Blandingen vil bli tykk når du steker den (så ikke vær bekymret for den tynne konsistensen).

Så kommer vi til det som Sjuve kaller "sprøtt på toppen". Smelt smør i en stekepanne, ha i havregryn og sukker og stek i 2-3 minutter. Dryss dette over blåbærfyllet og stek paien midt i ovnen i ca 25 minutter eller til den begynner å få fin gyllen farge på toppen. 





Jeg serverte denne med vaniljesaus, men vaniljeis eller vaniljekesam er nok deilig tilbehør det også!

Ingen kommentarer: